ALGEMENE
VOORWAARDEN VOOR DIENSTVERLENING
VAN:
KEPS Regeltechniek
Grondmolen 8
3352 CA Papendrecht
hierna te noemen: gebruiker
Artikel 1
Definities
1. In deze algemene
voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende betekenis gebruikt,
tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.
Gebruiker: de gebruiker van
de algemene voorwaarden.
Opdrachtgever: de wederpartij
van gebruiker.
Overeenkomst: de overeenkomst
tot dienstverlening.
Artikel 2
Algemeen
1. Deze voorwaarden gelden
voor iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen gebruiker en een
opdrachtgever waarop gebruiker deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard,
voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk
is afgeweken.
2. De onderhavige voorwaarden
zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten met gebruiker, voor de
uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken.
3. Eventuele afwijkingen op
deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk
schriftelijk zijn overeengekomen.
4. De toepasselijkheid van
eventuele inkoop of andere voorwaarden van opdrachtgever wordt uitdrukkelijk
van de hand gewezen.
5. Indien een of meerdere der
bepalingen in deze algemene
voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden blijven de overige
bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing. Gebruiker en
opdrachtgever zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter
vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij
indien en voor zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke
bepaling in acht worden genomen.
Artikel 3
Aanbiedingen en offertes
1. Alle aanbiedingen zijn
vrijblijvend, tenzij in het aanbod een termijn voor aanvaarding is genoemd.
2. De door gebruiker gemaakte
offertes zijn vrijblijvend; zij zijn geldig gedurende 30 dagen, tenzij anders
aangegeven. Gebruiker is slechts aan de offertes gebonden indien de aanvaarding
hiervan door de wederpartij schriftelijk binnen 30 dagen worden bevestigd,
tenzij anders aangegeven.
3. De prijzen in de genoemde
aanbiedingen en offertes zijn exclusief BTW en andere heffingen van
overheidswege, alsmede eventuele in het kader van de overeenkomst te maken
kosten, waaronder verzend- en administratiekosten, tenzij anders aangegeven.
4. Indien de aanvaarding (op
ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod is
gebruiker daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig
deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij gebruiker anders aangeeft.
5. Een samengestelde
prijsopgave verplicht gebruiker niet tot het verrichten van een gedeelte van de
opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
6. Aanbiedingen of offertes
gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.
Artikel 4
Uitvoering van de overeenkomst
1. Gebruiker zal de
overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed
vakmanschap uitvoeren. Een en ander op grond van de op dat moment bekende stand
der wetenschap.
2. Indien en voor zover een
goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft gebruiker het recht
bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.
3. De opdrachtgever draagt er
zorg voor dat alle gegevens, waarvan gebruiker aangeeft dat deze noodzakelijk
zijn of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze
noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan gebruiker
worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde
gegevens niet tijdig aan gebruiker zijn verstrekt, heeft gebruiker het recht de
uitvoering van de overeenkomst op te schorten en / of de uit de vertraging
voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de
opdrachtgever in rekening te brengen.
4. Gebruiker is niet
aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat gebruiker is uit gegaan
van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en / of onvolledige gegevens,
tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor gebruiker kenbaar behoorde te
zijn.
5. Indien is overeengekomen
dat de overeenkomst in fasen zal worden uitgevoerd kan gebruiker de uitvoering
van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten tot dat de
opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft
goedgekeurd.
6. Indien door gebruiker of
door gebruiker ingeschakelde derden in het kader van de opdracht werkzaamheden
worden verricht op de locatie van opdrachtgever of een door opdrachtgever
aangewezen locatie, draagt opdrachtgever kosteloos zorg voor de door die
medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten.
7. Opdrachtgever vrijwaart
gebruiker voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering
van de overeenkomst schade lijden en welke aan opdrachtgever toerekenbaar is.
Artikel 5
Wijziging van de overeenkomst
1. Indien tijdens de
uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering
noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen,
zullen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst
dienovereenkomstig aanpassen.
2. Indien partijen
overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip
van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Gebruiker zal de
opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen.
3. Indien de wijziging van of
aanvulling op de overeenkomst financiële en / of kwalitatieve consequenties zal
hebben, zal gebruiker de opdrachtgever hierover tevoren inlichten.
4. Indien een vast honorarium
is overeengekomen zal gebruiker daarbij aangeven in hoeverre de wijziging of
aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg
heeft.
5. In afwijking van lid 3 zal
gebruiker geen meerkosten in rekening kunnen brengen indien de wijziging of
aanvulling het gevolg is van omstandigheden die aan gebruiker kunnen worden
toegerekend.
Artikel 6
Contractsduur; uitvoeringstermijn
1. De overeenkomst tussen
gebruiker en een opdrachtgever wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit
de aard van de overeenkomst anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk en
schriftelijk anders overeenkomen.
2. Is binnen de looptijd van
de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn
overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale termijn. Bij overschrijding van de
uitvoeringstermijn dient de opdrachtgever gebruiker derhalve schriftelijk
ingebreke te stellen.
Artikel 7
Honorarium
1. Partijen kunnen bij het
tot stand komen van de overeenkomst een vast honorarium overeenkomen.
2. Indien geen vast
honorarium wordt overeengekomen, zal het honorarium worden vastgesteld op grond
van werkelijk bestede uren. Het honorarium wordt berekend volgens de
gebruikelijke uurtarieven van gebruiker, geldende voor de periode waarin de
werkzaamheden worden verricht, tenzij een daarvan afwijkend uurtarief is
overeengekomen.
3. Het honorarium is en
eventuele kostenramingen zijn exclusief BTW.
4. Bij opdrachten met een
looptijd van meer dan drie maanden zullen de verschuldigde kosten periodiek in
rekening worden gebracht.
5. Indien gebruiker met de
opdrachtgever een vast honorarium of uurtarief overeenkomt, is gebruiker
niettemin gerechtigd tot verhoging van dit honorarium of tarief.
6. Voorts is gebruiker
gerechtigd prijsstijgingen door te berekenen indien zich tussen het moment van
aanbieding en levering, de tarieven ten aanzien van bijv. lonen zijn gestegen.
7. Bovendien mag gebruiker
het honorarium verhogen wanneer tijdens de uitvoering van de werkzaamheden
blijkt dat de oorspronkelijk overeengekomen dan wel verwachte hoeveelheid werk
in zodanige mate onvoldoende werd ingeschat bij het sluiten van de overeenkomst,
en zulks niet toerekenbaar is aan gebruiker, dat in redelijkheid niet van
gebruiker mag worden verwacht de overeengekomen werkzaamheden te verrichten
tegen het oorspronkelijk overeengekomen honorarium. Gebruiker zal de
opdrachtgever in dat geval van het voornemen tot verhoging van het honorarium of
tarief in kennis stellen. Gebruiker zal daarbij de omvang van en de datum waarop
de verhoging zal ingaan, vermelden.
Artikel 8
Betaling
1. Betaling dient te
geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door gebruiker aan te geven
wijze in de valuta waarin is gedeclareerd. Bezwaren tegen de hoogte van de
declaraties schorten de betalingsverplichting niet op.
2. Indien opdrachtgever in
gebreke blijft in de betaling binnen de termijn van 14 dagen dan is de
opdrachtgever van rechtswege in verzuim. Opdrachtgever is alsdan een rente
verschuldigd van 1% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger is in welk geval
de wettelijke rente geldt. De rente over het opeisbaar bedrag zal worden
berekend vanaf het moment dat opdrachtgever in verzuim is tot het moment van
voldoening van het volledige bedrag.
3. In geval van liquidatie,
faillissement, beslag of surseance van betaling van de opdrachtgever zijn de
vorderingen van gebruiker op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
4. Gebruiker heeft het recht
de door opdrachtgever gedane betalingen te laten strekken in de eerste plaats in
mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de opengevallen rente en
tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente.
Gebruiker kan, zonder
daardoor in verzuim te komen, een aanbod tot betaling weigeren, indien de
opdrachtgever een andere volgorde voor de toerekening aanwijst.
Gebruiker kan volledige
aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij niet eveneens de opengevallen
en lopende rente alsmede de kosten worden voldaan.
5. Gebruiker heeft de
mogelijkheid een kredietbeperkingstoeslag van 2% in rekening te brengen. Deze
toeslag is niet verschuldigd bij betaling binnen 7 dagen na factuurdatum.
Artikel 9
Eigendomsvoorbehoud
1. Alle door gebruiker
geleverde zaken, daaronder eventueel mede begrepen ontwerpen, schetsen,
tekeningen, films, software, (elektronische) bestanden, enz., blijven eigendom
van gebruiker totdat de opdrachtgever alle navolgende verplichtingen uit alle
met gebruiker gesloten overeenkomsten is nagekomen.
2. De opdrachtgever is niet
bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden noch op
enige andere wijze te bezwaren.
3. Indien derden beslag
leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken danwel rechten daarop
willen vestigen of doen gelden, is opdrachtgever verplicht gebruiker zo snel als
redelijkerwijs verwacht mag worden daarvan op de hoogte te stellen.
4. De opdrachtgever verplicht
zich de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken te verzekeren en verzekerd te
houden tegen brand, ontploffings- en waterschade alsmede tegen diefstal en de
polis van deze verzekering op eerste verzoek ter inzage te geven.
5. Door gebruiker geleverde
zaken, die krachtens het onder 1. van dit artikel bepaalde onder het
eigendomsvoorbehoud vallen, mogen slechts in het kader van een normale
bedrijfsuitoefening worden doorverkocht en nimmer als betaalmiddel worden
gebruikt.
6. Voor het geval dat
gebruiker zijn in dit artikel aangeduide eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft
de opdrachtgever reeds nu onvoorwaardelijke en niet herroepbare toestemming aan
gebruiker of door deze aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar
de eigendommen van gebruiker zich bevinden en die zaken mede terug te nemen.
Artikel 10
Incassokosten
1. Is opdrachtgever in
gebreke of in verzuim met het nakomen van één of meer van zijn verplichtingen,
dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte
voor rekening van opdrachtgever. In ieder geval is opdrachtgever in het geval
van een geldvordering incassokosten verschuldigd. De incassokosten worden
berekend overeenkomstig de in de Nederlandse rechtspraak algemeen erkende
methoden in incassozaken.
2. Indien gebruiker hogere
kosten heeft gemaakt, welke redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen ook deze
voor vergoeding in aanmerking.
3. De eventuele gemaakte
redelijke gerechtelijke en executiekosten komen eveneens voor rekening van
opdrachtgever.
4.
Opdrachtgever is over de gemaakte incassokosten rente verschuldigd.
Artikel 11
Onderzoek, reclames
1. Klachten over de verrichte
werkzaamheden dienen door de opdrachtgever binnen 8 dagen na ontdekking, doch
uiterlijk binnen 14 dagen na voltooiing van de betreffende werkzaamheden
schriftelijk te worden gemeld aan gebruiker. De ingebrekestelling dient een zo
gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat
gebruiker in staat is adequaat te reageren.
2. Indien een klacht gegrond
is, zal gebruiker de werkzaamheden alsnog verrichten zoals overeengekomen,
tenzij dit inmiddels voor de opdrachtgever aantoonbaar zinloos is geworden. Dit
laatste dient door de opdrachtgever schriftelijk kenbaar te worden gemaakt.
3. Indien het alsnog
verrichten van de overeengekomen werkzaamheden niet meer mogelijk of zinvol is,
zal gebruiker slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen van artikel 15.
Artikel 12
Opzegging
1. Beide partijen kunnen de
overeenkomst te allen tijde schriftelijk opzeggen.
2. Indien de overeenkomst
tussentijds wordt opgezegd door opdrachtgever, heeft gebruiker recht op
compensatie vanwege het daardoor ontstane en aannemelijk te maken
bezettingsverlies, tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging ten
grondslag liggen die aan gebruiker zijn toe te rekenen. Voorts is opdrachtgever
alsdan gehouden tot betaling van de declaraties voor tot dan toe verrichte
werkzaamheden. De voorlopige resultaten van de tot dan toe verrichte
werkzaamheden zullen dan ook onder voorbehoud ter beschikking worden gesteld aan
opdrachtgever.
3. Indien de overeenkomst
tussentijds wordt opgezegd door gebruiker, zal gebruiker in overleg met
opdrachtgever zorgdragen voor overdracht van nog te verrichten werkzaamheden aan
derden, tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen
die aan opdrachtgever toerekenbaar zijn.
4. Indien de overdracht van
de werkzaamheden voor gebruiker extra kosten met zich meebrengt, worden deze aan
opdrachtgever in rekening gebracht.
Artikel 13
Opschorting en ontbinding
1. Gebruiker is bevoegd de
nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden,
indien:
- Opdrachtgever de
verplichtingen uit de overeenkomst niet of niet volledig nakomt.
- na het sluiten van de
overeenkomst gebruiker ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te
vrezen dat de opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen. In geval er
goede grond bestaat te vrezen dat de opdrachtgever slechts gedeeltelijk of niet
behoorlijk zal nakomen, is de opschorting slechts toegelaten voor zover de
tekortkoming haar rechtvaardigt.
- opdrachtgever bij het
sluiten van de overeenkomst verzocht is zekerheid te stellen voor de voldoening
van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of
onvoldoende is.
2. Voorts is gebruiker
bevoegd de overeenkomst te (doen) ontbinden indien zich omstandigheden voordoen
welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk of naar
maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd dan
wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat
ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet mag worden
verwacht.
3. Indien de overeenkomst
wordt ontbonden zijn de vorderingen van gebruiker op de opdrachtgever
onmiddellijk opeisbaar. Indien gebruiker de nakoming van de verplichtingen
opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en overeenkomst.
4. Gebruiker behoudt steeds
het recht schadevergoeding te vorderen.
Artikel 14
Teruggave ter beschikking gestelde zaken
1. Indien gebruiker aan
opdrachtgever bij de uitvoering van de overeenkomst zaken ter beschikking heeft
gesteld is opdrachtgever gehouden het geleverde binnen 14 dagen in
oorspronkelijke staat, vrij van gebreken en volledig te retourneren. Indien de
opdrachtgever deze verplichting niet nakomt zijn alle hieruit voortvloeiende
kosten voor zijn rekening.
2. Indien opdrachtgever, om
welke reden ook, na daartoe strekkende aanmaning, alsnog in gebreke blijft met
de onder 1. genoemde verplichting, heeft gebruiker het recht de daaruit
voortvloeiende schade en kosten, waaronder de kosten van vervanging, op
opdrachtgever te verhalen.
Artikel 15
Aansprakelijkheid
1. Indien gebruiker
aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in
deze bepaling is geregeld.
2. Indien gebruiker
aansprakelijk is voor directe schade, dan is die aansprakelijkheid beperkt tot
maximaal tweemaal het declaratiebedrag, althans dat gedeelte van de opdracht
waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft, althans tot maximaal
€.2000,=(Zegge: TWEEDUIZEND euro). De aansprakelijkheid is te allen tijde
beperkt tot maximaal het bedrag van de door de assuradeur van gebruiker in het
voorkomende geval te verstrekken uitkering.
3. In afwijking van hetgeen
onder 2. van dit artikel is bepaald, wordt bij een opdracht met een langere
looptijd dan zes maanden, de aansprakelijkheid verder beperkt tot het over de
laatste zes maanden verschuldigde honorariumgedeelte.
4. Onder directe schade wordt
uitsluitend verstaan:
- de redelijke kosten ter
vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de
vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden;
- de eventuele redelijke
kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van gebruiker aan de overeenkomst te
laten beantwoorden, tenzij deze niet aan gebruiker toegerekend kunnen worden;
- redelijke kosten, gemaakt
ter voorkoming of beperking van schade, voor zover opdrachtgever aantoont dat
deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze
algemene voorwaarden.
5. Gebruiker is nimmer
aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde
winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
6. De in deze voorwaarden
opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid voor directe schade gelden niet
indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van gebruiker of zijn
ondergeschikten.
Artikel 16
Vrijwaringen
1. De opdrachtgever vrijwaart
gebruiker voor aanspraken van derden met betrekking tot rechten van
intellectuele eigendom op door de opdrachtgever verstrekte materialen of
gegevens, die bij de uitvoering van de overeenkomst worden gebruikt.
2. Indien opdrachtgever aan
gebruiker informatiedragers, elektronische bestanden of software etc. verstrekt,
garandeert deze dat de informatiedragers, elektronische bestanden of software
vrij zijn van virussen en defecten.
Artikel 17
Risico-overgang
1. Het risico van verlies of
beschadiging van de zaken die voorwerp van de overeenkomst zijn, gaat op
opdrachtgever over op het moment waarop deze aan opdrachtgever juridisch en/of
feitelijk worden geleverd en daarmee in de macht van opdrachtgever of van een
door opdrachtgever aan te wijzen derden worden gebracht.
Artikel 18
Overmacht
1. Partijen zijn niet
gehouden tot het nakomen van enige verplichting, indien zij daartoe gehinderd
worden als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en
noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende
opvattingen voor hun rekening komt.
2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop gebruiker geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor gebruiker niet in staat is de verplichtingen na te komen. Werkstakingen in het bedrijf van gebruiker worden daaronder begrepen.
3. Gebruiker heeft ook het
recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere)
nakoming verhindert, intreedt nadat gebruiker zijn verplichtingen had moeten
nakomen.
4. Partijen kunnen gedurende
de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst
opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden is ieder der
partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot
vergoeding van schade aan de andere partij.
5. Voorzoveel gebruiker ten
tijde van het intreden van overmacht inmiddels gedeeltelijk zijn verplichtingen
uit de overeenkomst is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het
nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is
gebruiker gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte
separaat te declareren. Opdrachtgever is gehouden deze declaratie te voldoen als
ware het een afzonderlijke overeenkomst.
Artikel 19
Geheimhouding
1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
2. Indien, op grond van een
wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak, gebruiker gehouden is
vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen
derden mede te verstrekken, en gebruiker zich ter zake niet kan beroepen op een
wettelijk dan wel door de bevoegde rechter erkend of toegestaan recht van
verschoning, dan is gebruiker niet gehouden tot schadevergoeding of
schadeloosstelling en is de wederpartij niet gerechtigd tot ontbinding van de
overeenkomst op grond van enige schade, hierdoor ontstaan.
Artikel 20
Intellectuele eigendom en auteursrechten
1. Onverminderd het overigens
in deze algemene voorwaarden bepaalde behoudt gebruiker zich de rechten en
bevoegdheden voor die gebruiker toekomen op grond van de Auteurswet.
2. Alle door gebruiker
verstrekte stukken, zoals rapporten, adviezen, overeenkomsten, ontwerpen,
schetsen, tekeningen, software enz., zijn uitsluitend bestemd om te worden
gebruikt door de opdrachtgever en mogen niet door hem zonder voorafgaande
toestemming van gebruiker worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt, of ter kennis
van derden gebracht, tenzij uit de aard van de verstrekte stukken anders
voortvloeit.
3. Gebruiker behoudt het
recht de door de uitvoering van de werkzaamheden toegenomen kennis voor andere
doeleinden te gebruiken, voorzover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter
kennis van derden wordt gebracht.
Artikel 21
Monsters en modellen
1. Is aan de opdrachtgever
een monster of model getoond of verstrekt, dan wordt het vermoed slechts als
aanduiding te zijn verstrekt, tenzij uitdrukkelijk wordt overeengekomen dat het
te leveren product daarmee zal overeenstemmen.
2. Bij een opdracht ter zake
van een onroerende zaak wordt vermelding van de oppervlakte of andere afmetingen
en aanduidingen eveneens vermoed slechts als aanduiding bedoeld te zijn, zonder
dat het te leveren product daaraan behoeft te beantwoorden.
Artikel 22
Niet-overname personeel
1. De opdrachtgever zal
gedurende de looptijd van de overeenkomst alsmede één jaar na beëindiging
daarvan, op generlei wijze, behoudens nadat goed zakelijk overleg ter zake heeft
plaatsgehad met gebruiker, medewerkers van gebruiker of van ondernemingen waarop
gebruiker ter uitvoering van deze overeenkomst beroep heeft gedaan en die
betrokken zijn (geweest) bij de uitvoering van de overeenkomst, in dienst nemen
danwel anderszins, direct of indirect, voor zich laten werken.
Artikel 23
Geschillen
1. De rechter in de
vestigingsplaats van gebruiker is bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis
te nemen, tenzij de kantonrechter bevoegd is. Niettemin heeft gebruiker het
recht het geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter.
2. Partijen zullen eerst een
beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een
geschil in onderling overleg te beslechten.
Artikel 24
Toepasselijk recht
1. Op elke overeenkomst
tussen gebruiker en de opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.
Artikel 25
Wijziging, uitleg en vindplaats van de voorwaarden
1. Deze voorwaarden zijn
gedeponeerd ten kantore van de Kamer van Koophandel te Rotterdam .
2. Ingeval van uitleg van de
inhoud en strekking van deze algemene voorwaarden, is de Nederlandse tekst
daarvan steeds bepalend.
3. Van toepassing is steeds
de laatst gedeponeerde versie c.q. de versie zoals die gold ten tijde van het
totstandkomen van de overeenkomst.